Okradl vás e-shop? Pomoci vám může chargeback
04/2022
V roce 2021 nakupovalo online aspoň jednou za čtvrt roku 57 % Čechů. Raketový nárůst zažily zejména e-shopy s módou, rozvozy jídel z restaurací nebo streamovací služby jako Netflix nebo Spotify. A čím dál více lidí nemá strach nakupovat ani v čínských internetových obchodech. Takových, které sice nabízejí extrémně levné zboží, ale když se cokoli zadrhne, bývá s nimi těžké pořízení.
Klientům naštěstí umíme pomoct i v těchto případech. Jedním z nástrojů, které využíváme, je chargeback: pravidla karetních asociací jako VISA a Mastercard, pomocí nichž se daří vytřískat peníze i z protřelých podvodníků. Kouzlo chargebacku je v tom, že umožňuje strhnout e-shopům peníze a vrátit je zpět na kartu klientovi, pokud se k zákazníkům prokazatelně chovají nefér.
Chargeback v praxi
Typický příklad: na čínském e-shopu si objednáte zboží. Třeba proto, že jinde není k sehnání, nebo protože chcete zkrátka ušetřit. Zaplatíte kartou online a najednou jak když utne. Nepřijde žádné potvrzení objednávky a jak týdny plynou, je nabíledni, že nedorazí ani zboží. Reklamace u e-shopu, marná snaha. Na e-maily nikdo nereaguje, samotná stránka možná už ani neexistuje. Co teď?
Jakmile je jasné, že s e-shopem není řeč, obraťte se na banku, s jejíž kartou jste v e-shopu zaplatili a platbu reklamujte. Připravte si na to co možná nejvíc podkladů: faktury, doklad o objednávce, potvrzení o platbě nebo výpis z účtu, fotografie dodaného zboží, e-mailovou komunikaci s e-shopem včetně neúspěšných pokusů o kontakt. Vše, co prokazuje oprávněnost vaší žádosti a vinu e-shopu.
Na co všechno se dá chargeback uplatnit:
- Zaplatili jste, ale nepřišlo nic nebo jen část objednávky
- Místo iPhone byla v krabičce jen maketa nebo rozbitý kus
- Aerolinka vám nechce vrátit peníze za zrušený let
- Platební brána se „zasekla“ a peníze odešly dvakrát
- Zrušili jste online předplatné, ale peníze z účtu mizí dál
Návod: jak reklamovat platbu kartou
Když něco není v pořádku, zbytečně neotálejte a dejte nám hned vědět, co se stalo. Abyste na nic důležitého nezapomněli, máme na to i reklamační formulář se všemi potřebnými kolonkami. Obrátit se na nás můžete:
- E-mailem nebo datovou schránkou 8qvdk3s (do předmětu napište „Reklamace služeb“)
- Dopisem na adresu ČSOB, útvar Péče o klienta, Radlická 333/150, 150 57 Praha 5
- Osobně na kterékoli pobočce nebo na infolince +420 495 300 300
Jak dlouho může vyřízení trvat? Jak kdy. Chargeback je časově náročný a řídí se lhůtami pravidly karetních asociací. U jednodušších případů můžete čekat max. 30 dní, u složitějších až 120 dní.
A ještě jedna dobrá rada na konec: nikdy není od věci dávat si pozor, kde nakupujete. Často je lepší si raději připlatit u důvěryhodného e-shopu, než riskovat u obchodníka, na kterého třeba ani nenajdete kontaktní údaje nebo reklamační podmínky.