Okradl vás e-shop? Pomoci vám může chargeback

Okradl vás e-shop? Pomoci vám může chargeback

Jsou e-shopy, kde by s reklamaci neuspěl ani Chuck Norris. Natož my obyčejní smrtelníci. Třeba proto, že je jejich vykutálení tvůrci zruší ještě předtím, než je stihnete kontaktovat. Naštěstí ale možnost získat zpátky peníze existuje. V karetním světě je jednou z variant chargeback (čti čárčbek).

04/2022

„Není nic staršího než včerejší noviny,“ říkal Karel Čapek. A tenhle článek je starý už víc než rok. Tak pozor, některé věci už nemusí platit. Možná raději mrkněte na aktuální články.

V roce 2021 nakupovalo online aspoň jednou za čtvrt roku 57 % Čechů. Raketový nárůst zažily zejména e-shopy s módou, rozvozy jídel z restaurací nebo streamovací služby jako Netflix nebo Spotify. A čím dál více lidí nemá strach nakupovat ani v čínských internetových obchodech. Takových, které sice nabízejí extrémně levné zboží, ale když se cokoli zadrhne, bývá s nimi těžké pořízení.

Klientům naštěstí umíme pomoct i v těchto případech. Jedním z nástrojů, které využíváme, je chargeback: pravidla karetních asociací jako VISA a Mastercard, pomocí nichž se daří vytřískat peníze i z protřelých podvodníků. Kouzlo chargebacku je v tom, že umožňuje strhnout e-shopům peníze a vrátit je zpět na kartu klientovi, pokud se k zákazníkům prokazatelně chovají nefér.

Chargeback v praxi

Typický příklad: na čínském e-shopu si objednáte zboží. Třeba proto, že jinde není k sehnání, nebo protože chcete zkrátka ušetřit. Zaplatíte kartou online a najednou jak když utne. Nepřijde žádné potvrzení objednávky a jak týdny plynou, je nabíledni, že nedorazí ani zboží. Reklamace u e-shopu, marná snaha. Na e-maily nikdo nereaguje, samotná stránka možná už ani neexistuje. Co teď?

Jakmile je jasné, že s e-shopem není řeč, obraťte se na banku, s jejíž kartou jste v e-shopu zaplatili a platbu reklamujte. Připravte si na to co možná nejvíc podkladů: faktury, doklad o objednávce, potvrzení o platbě nebo výpis z účtu, fotografie dodaného zboží, e-mailovou komunikaci s e-shopem včetně neúspěšných pokusů o kontakt. Vše, co prokazuje oprávněnost vaší žádosti a vinu e-shopu.

Na co všechno se dá chargeback uplatnit:

  • Zaplatili jste, ale nepřišlo nic nebo jen část objednávky
  • Místo iPhone byla v krabičce jen maketa nebo rozbitý kus
  • Aerolinka vám nechce vrátit peníze za zrušený let
  • Platební brána se „zasekla“ a peníze odešly dvakrát
  • Zrušili jste online předplatné, ale peníze z účtu mizí dál

Návod: jak reklamovat platbu kartou

Když něco není v pořádku, zbytečně neotálejte a dejte nám hned vědět, co se stalo. Abyste na nic důležitého nezapomněli, máme na to i reklamační formulář se všemi potřebnými kolonkami. Obrátit se na nás můžete:

  • E-mailem nebo datovou schránkou 8qvdk3s (do předmětu napište „Reklamace služeb“)
  • Dopisem na adresu ČSOB, útvar Péče o klienta, Radlická 333/150, 150 57 Praha 5
  • Osobně na kterékoli pobočce nebo na infolince +420 495 300 300

Jak dlouho může vyřízení trvat? Jak kdy. Chargeback je časově náročný a řídí se lhůtami pravidly karetních asociací. U jednodušších případů můžete čekat max. 30 dní, u složitějších až 120 dní.

A ještě jedna dobrá rada na konec: nikdy není od věci dávat si pozor, kde nakupujete. Často je lepší si raději připlatit u důvěryhodného e-shopu, než riskovat u obchodníka, na kterého třeba ani nenajdete kontaktní údaje nebo reklamační podmínky.

 

Přečtěte si také

Tipy a návody
Poradíme, jak neplatit zbytečně moc za směnárny, bankomaty i ubytování nebo jak si našetřit na příští dovolenou.
Tipy a návody
Co s hromadou mincí, jakmile naplníte prasátko? Zajděte do banky nebo na poštu a vložte si je zdarma na účet. Přečtěte si, jak na to.
Tipy a návody
V zahraničí se u bankomatu a při placení kartou často setkáte s nabídkou zaúčtování v korunách známou jako DCC. Většinou se nevyplatí, někdy ale ano. Přečtěte si proč.