Nová finta hackerů: Vykradené bankovnictví přes vzdálenou správu
03/2021
Nový typ hackerského útoku je pořádně komplikovaný, a možná proto je tak úspěšný. Kombinace psychologické manipulace a zneužití vzdálené správy počítače už stála několik našich klientů spoustu peněz a starostí. Přečtěte si, o co jde, ať nenaletíte taky.
Na začátku celé finty je vyskakovací okno, počítačový vir nebo vishingový telefonát s varováním, že máte zavirovaný počítač i mobil. Nebo že na vašem účtu proběhla podezřelá transakce. Co teď? Kontakt na „odborníka IT servisu“ najdete na přímo obrazovce, někdy vám dokonce někdo proaktivně sám zavolá.
Jak možná tušíte, na druhé straně telefonní linky nebude žádná IT podpora, nýbrž podvodník. Ten vám poradí, ať si do počítače a mobilu stáhnete speciální program pro vzdálenou správu jako TeamViewer nebo AnyDesk. A pak vás požádá, ať se přihlásíte do internetového bankovnictví.
Pokud se útočník dostane až sem, přestane s vámi komunikovat, sám převezme kontrolu nad vaším počítačem i mobilem a vybílí vám účet. Programy, které jste si podle jeho instrukcí nainstalovali a nastavili, mu to umožní. Dostat peníze zpátky je pak mimořádně nejisté, složité a zdlouhavé.
Zachovejte chladnou hlavu a řekněte si o radu skutečným odborníkům
Strategie útočníků je postavená na psychologické manipulaci. Nejdřív ve vás vyvolají strach a stres. V roli „ajťáků“ telefonu pak působí důvěryhodně, nabídnou snadné řešení a počítají s tím, že vaše ostražitost pod tlakem povolí. Divili byste se, jak spolehlivě to funguje. Jediná obrana je informovanost.
Pokud na vás v počítači tedy vyskočí hláška, ať někam zavoláte kvůli viru nebo podezřelé platbě, nevolejte nikam jinam než na náš helpdesk (495 800 111). A když vám někdo s takovým varováním zavolá, jeho instrukce ignorujte, zavěste a pro jistotu nám zavolejte také.