Haló, tady policie: Nová finta podvodníků stojí lidi statisíce

Haló, tady policie: Nová finta podvodníků stojí lidi statisíce

Jsou čím dál drzejší a prohnanější, a bohužel, daří se jim z lidí vylákat astronomické částky. Podvodníci na telefonu vás nejdřív pořádně vystraší, aby vám vzápětí nabídli pomoc a vy pak uděláte všechno, co po vás chtějí. Následující příběh připomíná hollywoodský scénář, jen ten happyend chybí.

03/2022

„Není nic staršího než včerejší noviny,“ říkal Karel Čapek. A tenhle článek je starý už víc než rok. Tak pozor, některé věci už nemusí platit. Možná raději mrkněte na aktuální články.

Falešné vishingové telefonáty, ve kterých se podvodníci vydávají za bankéře a investiční poradce, už jsme tu měli. Jejich kolegům a následovníkům ovšem přibyl do party ještě falešný policista, který oběti po telefonu ubezpečuje, že všechno sleduje a není se čeho bát.

Záchranná akce, ze které se vyklubal podvod za 600 tisíc

Příběh podle skutečné události

Panu Jelínkovi z ničeho nic volají z banky, že mají na jeho jméno sjednanou několikasettisícovou půjčku. Pan Jelínek jako dlouholetý klient úplně jiné banky si je naprosto jistý, že o žádnou půjčku nežádal, a že musí jít o nějaký omyl. Nedej bože rovnou o podvod.

„Dobrá,“ tvrdí operátor z cizí banky, „my to prověříme, zavoláme do vaší banky i na policii“. Pan Jelínek je z telefonátu nervózní, a do toho mu za pár minut zvoní mobil znovu. Tentokrát volá někdo z banky, kde má opravdu účet. A dozvídá se, že jeho účet opravdu někdo chtěl napadnout!

„Zatím buďte v klidu. Snad vám ještě stihneme ty peníze zachránit. Musíte ale jednat rychle a dělat přesně to, co vám řeknu,“ klade na srdce panu Jelínkovi hlas v telefonu. Konto je potřeba restartovat, tedy vybrat z něj všechnu hotovost a převést na speciální dispoziční účet.

Panu Jelínkovi to přijde zvláštní, v tu ránu se mu ale dostane telefonické ubezpečení přímo od policie. Hlas zní profesionálně a přesvědčivě: „Váš případ monitorujeme, vybrané bankovky budou označené a všechno máme na kamerách. Následujte pokyny od své banky a bude to v pořádku.“

Policistou uchlácholený pan Jelínek splní pokyny operátora do puntíku. Vybere všechnu hotovost, ke které si ještě další peníze půjčí online na telefonickou radu pána z banky. Po částech pak všechno navkládá do kryptoměnového bankomatu, dohromady víc než 600 000 Kč.

Že je to celé habaďůra, zjišťuje pan Jelínek teprve ve chvíli, kdy přijde osobně na pobočku své banky, kde nikdo o ničem neví. To už je ale pozdě. Případ teď řeší s opravdovou policií a není vůbec jisté, že své peníze ještě někdy uvidí.

Jak se něco takového může podvodníkům povést?

  • Jsou sehraní – Na podvodu „spolupracuje“ celý tým, v našem příběhu tři lidi. Jejich role se navzájem překrývají, při komunikaci s obětí si navzájem potvrzují vylhané historky.
  • Využívají moderní technologie – Podvodníkům dnes nedělá problém například zfalšovat telefonní číslo, ze kterého volají.
  • Zneužívají psychologické triky – Dostanou vás do stresové situace, aby vám z ní hned na to nabídli cestu. Tak abyste se nechali snadněji zmanipulovat.
  • Vzbuzují důvěru – Vydávají se za bankéře a policisty, profese, kterým důvěřujeme přirozeně. Navíc mluví perfektně česky a ovládají bankovní i policejní hantýrku.
  • Tlačí na pilu – Protože vás podvodníci nutí jednat rychle, ve stresu a často i třeba pozdě večer, nemáte čas a prostor přemýšlet.

Nechat se napálit je snazší, než byste čekali – oběťmi podvodníků se stávají i inteligentní, vzdělaní lidé. Pokud se totiž podvodníkům podaří vás vystresovat tak, že nejste schopni racionálně uvažovat, všechna ostražitost jde často stranou a nastupuje slepá důvěra.

Jak se bránit

Pokud jste dočetli až sem, máte z poloviny vyhráno. Kdyby se vám zítra nějaký podvodník dovolal, nejspíš vás to hned trkne a nenecháte si věšet bulíky na nos. Pobavte se o této hrozbě také se svou rodinou, zejména rodiči a prarodiči, nebo jim aspoň pošlete tento článek. A samozřejmě, vždycky se vyplatí držet hesla důvěřuj, ale prověřuj.

Opravdu, nestyďte se být opatrní, kdykoli vám někdo zavolá a bude tvrdit, že je z banky nebo i od policie. Pokud jde o naše operátory z helpdesku 495 800 111 nebo opravdové policisty, všichni to jsou to profíci a zdravou ostražitostí je nevyvedete z míry. Jakmile vám bude telefonát podezřelý, klidně zavěste a sami zavolejte zpátky na kontakty, které najdete na oficiálních stránkách.

My jako ČSOB, žádná jiná seriózní banka nebo instituce po vás také NIKDY nežádáme o sdělení citlivých dat jako jsou hesla, PINy, údaje z platební karty nebo kódy z SMSek. Po telefonu ani e-mailem, prostě nikdy. Pokud vám sami zavoláme a budeme si potřebovat ověřit vaši totožnost, vystačíme si běžnými údaji (jméno, příjmení, číslo účtu, datum narození a rodné číslo).

 

Přečtěte si také

Tipy a návody
Poradíme, jak neplatit zbytečně moc za směnárny, bankomaty i ubytování nebo jak si našetřit na příští dovolenou.
Tipy a návody
Co s hromadou mincí, jakmile naplníte prasátko? Zajděte do banky nebo na poštu a vložte si je zdarma na účet. Přečtěte si, jak na to.
Tipy a návody
V zahraničí se u bankomatu a při placení kartou často setkáte s nabídkou zaúčtování v korunách známou jako DCC. Většinou se nevyplatí, někdy ale ano. Přečtěte si proč.