Co mám dělat, když pošlu omylem peníze na jiný účet
05/2020
Může se stát, že peníze omylem pošlete jinam, než jste chtěli. I přesto, že internetové bankovnictví a ČSOB Smart mají hned několik nástrojů, jak tomu zabránit. Pojďme se podívat na to, jak takovou chybu co nejsnadněji napravit.
Na začátek dobrá zpráva: čísla účtů jsou vůči překlepům téměř imunní. Tvoří se matematickým klíčem (podobně jako např. rodné číslo, které musí být dělitelné 11) a internetové bankovnictví i ČSOB Smart čísla účtu podle něj kontrolují. Když tedy napíšete 6 místo 5, formulář pravděpodobně zahlásí chybu.
Navíc, než peníze definitivně odešlete, zobrazí se vám shrnutí, kde uvidíte zadané platební údaje ještě jednou. A najdete je i v potvrzovacím SMS klíči nebo aplikaci Smart klíč. Takže i když se nedej bože přepíšete, pořád máte šanci si chyby všimnout a údaje dodatečně upravit.
Internetové bankovnictví nemůže odhalit každou chybu
Horší to je, když nechtěně trefíte existující číslo účtu a ani při kontrole údajů si toho nevšimnete. Může se také stát, že číslo účtu třeba kopírujete z nějaké tabulky a spletete si řádek. Nebo se překliknete v seznamu uložených příjemců. Takovou chybu už elektronické bankovnictví bohužel neodhalí.
V takových případech je nejlepší hned zavolat na infolinku 800 300 300, kde vám poradí, co dělat dál. Bohužel to ale nefunguje tak, že by banka platbu prostě stornovala a vrátila peníze z cizího účtu na ten váš. Adresát vždycky musí peníze poslat zpátky sám, a to může být někdy oříšek.
TIP: Platby s budoucí splatností, tedy ty, které teprve mají odejít, jednoduše stornujete sami v internetovém bankovnictví (Přehledy > Čekající platby).
Univerzální postup, jak získat peníze zpět
- Pokud jste se jen přepsali, existuje dobrá pravděpodobnost, že jste trefili neexistující číslo účtu. V tom případě se vám peníze vrátí automaticky do druhého dne.
- Když ne, znamená to, že protiúčet nejspíš existuje. Nespoléhejte ale, že příjemce pošle peníze zpátky sám od sebe, i když i to je možné. Rozhodně nic nezkazíte, když si stáhnete PDF formulář, vytiskněte, vyplňte a přineste na nejbližší pobočku ČSOB.
- Pokud jde o účet u nás, pošleme příjemci doporučeně žádost o vrácení platby. Případně přepošleme vaši žádost bance příjemce a ta ho kontaktuje sama. Tato služba je zdarma. Pokud příjemce peníze nevrátí, počkejte alespoň 15 pracovních dnů a potom mu můžete poslat zdarma ještě urgenci.
- Příjemce nereaguje na žádost ani urgenci? Vyžádejte si na pobočce Žádost klienta o sdělení identifikačních údajů příjemce platby. Tato služba už je zpoplatněná a musíte dokázat, že je oprávněná (např. fakturou, výpisem z účtu nebo smlouvou). Banka má pak povinnost zpřístupnit vám příjemcovy osobní údaje, pomocí kterých ho pak vy nebo třeba váš právník kontaktujte.
- Poslední možností je žaloba pro bezdůvodné obohacení. V takových případech se poraďte se svým právníkem a policií.
A co když přijdou cizí peníze vám?
Stává se, že vám historii plateb narazíte na takovou, u které nedokážete přijít na to, kdo a proč vám ji posílal. V takovém případě doporučujeme vyplňte žádost o identifikaci platby a přijďte s ní na pobočku. Jen pokud jste si 100% jistí, že šlo o omyl, pošlete peníze zpátky hned.