Cílový trh
Pro lepší řízení produktů je regulací MiFID II požadováno, aby tzv. tvůrce investičního nástroje a jeho distributor určili pro investiční nástroje tzv. cílový trh. Cílovým trhem se rozumí nabídka investičních nástrojů pouze těm klientům, pro které byly jejich tvůrcem určeny. V roli tvůrce i distributora produktu vystupuje ČSOB, která vytváří investiční produkt a současně ho zákazníkovi nabízí, doporučuje či prodává.
Cílový trh se posuzuje s ohledem na jednotlivého klienta a konkrétní transakci. ČSOB se při určování cílového trhu u svých investičních produktů řídí seznamem kategorií definovanými v obecných postupech evropské regulace, kterými jsou: typ zákazníků, jimž je produkt určen, znalosti a zkušenosti klientů, jejich finanční situace se zaměřením na schopnost nést ztráty, riziková tolerance a slučitelnost poměru rizika a výnosů produktu s cílovým trhem, finanční cíle a potřeby zákazníků. Z toho důvodu si ČSOB může od klienta vyžádat více informací nad rámec současných požadavků.
Cílový trh můžeme vyhodnotit jako pozitivní, negativní či neutrální. V případě, že vyhodnotíme cílový trh jako pozitivní, investiční produkt klientovi prodáme. Dojde-li k vyhodnocení negativního cílového trhu, nebudeme klientovi v souladu s regulací daný investiční produkt vůbec nabízet. Pokud vyhodnotíme cílový trh jako neutrální, pak na to nejdříve klienta upozorníme. Neutrální cílový trh však není překážkou k prodeji investičního produktu, pokud bude klient trvat na jeho koupi.
Povinností ČSOB je, po vyhodnocení cílového trhu, předat klientovi informaci, zda je prodej investičního nástroje v souladu s cílovým trhem či mimo něj. Pravidla pro vymezení cílového trhu nelze ztotožňovat s povinností zjistit přiměřenost či vhodnost investičního nástroje pro klienta. Tyto dva okruhy povinností existují paralelně vedle sebe či se vzájemně mohou prolínat.
V režimu investičního poradenství (transakčního i portfoliového) nicméně platí, že pokud je investiční nástroj nebo investiční portfolio vyhodnoceno jako vhodné pro klienta, platí zároveň, že je jeho cílový trh pozitivní. Pokud by byl investiční nástroj nebo investiční portfolio vyhodnoceno jako nevhodné pro klienta, platí zároveň, že jeho cílový trh je neutrální. V případě, že není poskytováno investiční poradenství, není možné vyhodnotit cílový trh plnohodnotně, protože banka nemá informace o klientových investičních cílech, finančním zázemí a vztahu klienta k investičnímu riziku. V tomto případě banka vyhodnocuje pouze některé z výše definovaných kategorií, a to typ zákazníků, jimž je produkt určen a znalosti a zkušenosti klientů. Zde platí, že pokud je investiční nástroj přiměřený klientovým znalostem a zkušenostem s investičními nástroji a službami, je zároveň jeho omezený cílový trh pozitivní, a pokud je investiční nástroj nepřiměřený klientovým znalostem a zkušenostem s investičními nástroji, je zároveň jeho omezený cílový trh neutrální. Pokud klient odmítne vyplnit investiční dotazník, banka nemůže vyhodnotit přiměřenost investičního nástroje a to, zda je jeho cílový trh pozitivní nebo neutrální.
U každé transakce zároveň vyhodnocujeme, zda investiční horizont klienta (max. doba, po kterou hodlá klient držet investice) odpovídá investičnímu horizontu investičního nástroje případně investičního portfolia. Pokud je investiční horizont klienta dostatečně dlouhý vzhledem ke zvolenému investičnímu nástroji nebo investičnímu portfoliu, bude jeho cílový trh vyhodnocen jako pozitivní. Pokud bude klientův investiční horizont kratší, bude jeho cílový trh vyhodnocen jako negativní a nebude možné transakci zrealizovat.