Cestovat levně, a přitom ekologicky
V době, kdy cena benzínu šplhá k padesátikoruně za litr a inflace ne a ne klesnout, každý hledá cesty, jak ušetřit. A nemusí to být na úkor přírody, ba právě naopak. Vybrali jsme několik oblastí, na které doporučujeme se zaměřit. Taky stojí za to si nechat spočítat, kolik plánovaná cesta vyprodukuje CO2 v různých typech dopravy.
Jízda autem, a třeba ne svým
Přes rok auto nevyužijete, ale na dovolenou se nechcete štrachat autobusem? Zkuste carsharing , jde vlastně o sdílenou půjčovnu aut. Ta se buď vyzvedávají a vracejí na smluvených místech (vyberete si blízko bydliště), nebo naopak nasednete kdekoli ve městě a po dojetí necháte stát na místě, podobně jako elektrokoloběžky. Platí se za rezervované hodiny a ujeté kilometry. Firem, které to poskytují je více než 20 a aut k dispozici několik tisíc. Můžete vyzkoušet i elektroauto.
Zajímavost: soukromé auto průměrně 23 hodin denně stojí, sdílené se využije na 30–40 % času.
A pak je tady ještě spolujízda. Prostřednictvím sítě Blablacar se buď svezete s někým, kdo jede stejným směrem po Evropě, nebo nabídnete volné místo a někdo vám rád přispěje na cestu.
Šetřit samotnou jízdou
Zamyslete se: Nevozíte v kufru zbytečnosti? Sundáváte střešní držák kol hned po výletě. Až dvě stovky můžete ušetřit na cestě z Prahy do Brna jen úspornou jízdou. Řaďte včas a nevytáčejte motor zbytečně, menší spotřebu budete mít při rychlosti 90 až 100 než při 140 km/h. Zkontrolujte pneumatiky, jestli jste je nahustili spíš více než méně. Suverénně největší žroutem v autě je klimatizace – nemějte ji zapnou pořád. Na kratších vzdálenostech to nemá smysl, než se auto vychladí, už jste v cíli.
Letecky? Ano, ale…
Snad každý ví, že letadla vytvářejí obrovskou uhlíkovou stopu. Ale i ta se dá zmírnit, jen je třeba trochu chtít.
- Vybírejte lety bez přestupu, nejvíce plynů se uvolňuje při vzletu a přistání
- Máte-li jet sami ve velkém autě, možná bude letadlo ekologičtější varianta
- Když to jde, volte radši aerolinky spadající do IATA, Mezinárodní asociace letecké dopravy, která aktivně podporuje projekty na snižování CO2
- Business třída má prý až 9x větší ekologickou stopu ve srovnání s ekonomy
- Svůj let můžete offsetovat neboli „vynahradit“ podporou projektu, který snižuje množství skleníkových plynů (mrkněte třeba na český www.offsetujemeco2.cz nebo zahraniční www.myclimate.com)
- Omezte nakupování jídla v letadle (ušetříte mnoho zbytečných obalů), svačina vám projde bezpečnostní kontrolou, na rozdíl od nápojů
Po kolejích na kraj světa
Máte-li si vybrat mezi autobusem a vlakem, pak z ekologického hlediska B je správně. Můžeme si to ilustrovat na příkladu: pětičlenná rodina jede z Prahy do Neapole. Ve tři odpoledne vyrazí vlakem do Vídně (cesta cca 4 hodiny). V půl sedmé nasedne do rakouského lůžkového kupé, zchrupne si a v deset dopoledne je v Římě včetně křupavých houstiček a cappuccina k snídani v ceně jízdenky. Jestli se chcete prásknout přes kapsu a vyzkoušet si cestu rychlovlakem, pak jste zhruba za hoďku v Neapoli a svištíte si to 280 km za hodinu. Nebo se za méně než třetinu ceny vezete osobákem 4 hodiny, ale více toho vidíte. Cena sakumprásk bez rychlovlaku plus minus stejná jako pět letenek a zážitek pro děti nový, vzrušující a… rozhodně ekologičtější než jízda autem.
Abychom nezapomněli na kombinaci vlaku a auta, tedy autovlak. Nejvíce se využívá na cestu do tatranského Popradu nebo dále do Košic. Večer nasednete a ráno jste na místě, neunavení, vyspaní, a ještě máte auto po ruce. Rozhodně stojí za to vyzkoušet.